Teknologi automotif semakin maju dengan pelbagai ciptaan baharu bagi sesebuah kenderaan termasuk rekaan terkini, kawalan rotari dwi-tindan (dual stack controller). Teknologi kabin pada kereta baharu ini telah diperkenalkan oleh syarikat pembekal sistem mekanikal dan elektromekanikal, GHSP pada awal tahun ini dalam satu pameran.
Apakah Itu Kawalan Rotari Dwi-Tindan?
Rekacipta baharu ini hadir dalam bentuk tombol rotari untuk menukarkan gear dan mengawal sistem infotainmen yang direka dalam dua tingkat saling bertindan. Ia direka bentuk sebagai unit intuitif dan minimalis kerana ia membolehkan pemandu mengawal keseluruhan sistem kereta mereka dengan satu alat kawalan pelbagai fungsi.
Tombol kawalan ini berada di konsol tengah kenderaan di mana tingkat pertama akan timbul apabila enjin telah dihidupkan. Kemudian, ia dapat diakses selepas pemandu mengesahkan cap jari pada skrin atas. Setelah cap jari disahkan, sistem kereta akan terus memaparkan ketetapan disetkan oleh pemandu seperti saluran radio kegemaran, posisi kerusi dan sudut cermin sisi.
Tombol rotari di tingkat pertama turut digunakan bagi mengawal gear kenderaan dengan memusingkan tombol mengikut tahap pemanduan yang diperlukan.
Manakala tombol rotari pada tingkat bawah adalah bagi melaras infotainment dengan dering tolak yang dapat digunakan untuk mengawal pelbagai fungsi lain. Ia boleh diputarkan 360 ̊ dan ditekan untuk membuat tetapan.
Walaupun susunan rotari ini agak mengelirukan pengguna, setiap lapisan mempunyai bentuk tombol yang berbeza di mana ia menjadikan mereka mudah untuk membezakan antara satu sama lain. Alat kawalan ini juga boleh disesuaikan kerana pemandu dapat mengubah mengikut kepekaan mereka.