Tugas Eksekutif Akaun SPANCO (Jabatan Khidmat Pengurusan Pelanggan)

Eksekutif Akaun di SPANCO turut memainkan peranan penting sebagai sumber rujukan utama  pelanggan bagi mendapatkan maklumat dan khidmat nasihat mengenai perkara berkaitan  pengurusan fleet.

Berikut disenaraikan tugasan mereka:

Berurusan Dengan Pelanggan

  • Memastikan kereta pelanggan diganti mengikut tempoh.
  • Memastikan cukai jalan yang sah berserta insurans.
  • Membantu pelanggan merancang kitaran penggantian kereta.
  • Membuat susulan terhadap pesanan kenderaan.
  • Memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelanggan cara memanfaatkan kereta sepenuhnya.
  • Khidmat nasihat penjagaan kereta bagi mengurangkan masa rosak.
  • Khidmat nasihat pengurusan fleet seperti saiz dan komposisi fleet yang sesuai.
  • Mengesyorkan pelanggan menambah bilangan kereta jika perlu.
  • Memeriksa kereta di premis pelanggan bagi memastikan ia dalam keadaan baik.
  • Mendengar aduan atau maklum balas pelanggan untuk disalurkan kepada Pengurusan.
  • Memastikan caj sewa, senggaraan dan pelbagai dibayar tepat waktu.

Penghantaran dan Pemulangan Kereta

  • Memastikan kereta baru dalam keadaan baik dan bersih serta pelanggan menerimanya ketika atau sebelum tamat tempoh pajakan.
  • Bagi pesanan penggantian, memastikan kereta lama dipulangkan dan diperiksa.
  • Menyempurnakan pemeriksaan teknikal ke atas kereta yang dipulangkan sebelum memperakui penerimaan.
  • Memastikan pesanan kereta tambahan, dilaksanakan mengikut tempoh yang dipersetujui.
  • Menerangkan kepada pelanggan mengenai terma dan syarat perjanjian pajakan di samping penggunaan peralatan serta aksesori ketika kereta diserahkan.
  • Menyemak semua dokumen penyerahan dan pemulangan kereta serta memastikan ia lengkap dan ditandatangani pelanggan.
  • Melaporkan sebarang kecacatan pada kereta yang dipulangkan seperti kerosakan, aksesori yang hilang atau alat ganti yang tidak tulen.
  • Memajukan semua dokumen penyerahan atau pemulangan kereta kepada Jabatan Pentadbiran Fleet selewat-lewatnya hari yang berikut.

Taklimat dan Lawatan

  • Merancang jadual taklimat dan lawatan.
  • Berjumpa pelanggan di seluruh negara secara berkala.
  • Menangani segala aduan pelanggan.
  • Mencadangkan langkah-langkah berkesan untuk penambahbaikan perkhidmatan.
  • Menyediakan laporan setelah lawatan dibuat.

Jabatan dan kementerian boleh menghubungi pegawai-pegawai di Jabatan Khidmat Pengurusan Pelanggan berikut untuk segala urusan fleet kenderaan mereka:

1 | Rohana Abdullah, Penolong Pengurus – 03-27750823/ 019-2767669

  • Menguruskan semua Jabatan/Kementerian secara keseluruhan

2 | Norazmi Abd Sani, Eksekutif Akaun – 03-27750824/ 017-2978087

  • Jabatan Perdana Menteri
  • JPM (Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang)
  • JPM (Bahagian Agama)
  • Kementerian Pengangkutan
  • Kementerian Hal Ehwal Ekonomi
  • Suruhanjaya Perkhidmatan Awam

3 | Hirman Hamzah, Eksekutif Akaun – 03-27750830/ 019-2711671

  • Kementerian Kewangan
  • Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani
  • Kementerian Kerja Raya
  • Kementerian Perdagangan Antarabangsa Dan Industri
  • Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar & Perubahan Iklim
  • Kementerian Pelancongan Seni & Budaya Malaysia
  • Kementerian Pembangunan Usahawan

4 | Nik Hafiz Sophian Nik Mohd Zaaba, Eksekutif Akaun – 03-27750829/ 012-6211044

  • Kementerian Dalam Negeri
  • Kementerian Tenaga Manusia
  • Kementerian Belia Dan Sukan
  • Kementerian Industri Utama

5 | Aimi Diyana Azuddin, Eksekutif Akaun – 03-27750826/ 012-2692582

  • Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna
  • Kementerian Wilayah
  • Istana Negara

6 | Muhammad Aizat Mohammad Fadzir, Eksekutif Akaun – 03-27750825/ 013-5293147

  • Kementerian Kesihatan
  • Kementerian Air, Tanah & Sumber Asli
  • Kementerian Perumahan & Kerajaan Tempatan
  • Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga & Masyarakat
  • Kementerian Kemajuan Luar Bandar
  • Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja

7 | Amir Zubaidi Sahrif, Eksekutif Akaun – 03-27750827/ 017-2500117

  • Kementerian Pertahanan
  • Kementerian Pendidikan
  • Kementerian Komunikasi dan Multimedia
  • Kementerian Luar Negeri
  • Parlimen Malaysia

Lain-lain Artikel

Berkaitan

spot_img

Terkini

Kejohanan Futsal Antara Jabatan SPANCO dan Jemputan Jabatan Kerajaan 2023

16 September 2023 – Kelab Sukan SPANCO telah menganjurkan Kejohanan Futsal Antara Jabatan SPANCO dan Jemputan Jabatan Kerajaan 2023 yang berlangsung di KNZ Sports,...

Tanda Kerosakan Sambungan Bebola

Sambungan bebola atau lebih dikenali sebagai ‘ball joint’ adalah komponen dalaman kenderaan penting yang menghubungkan hab roda ke lengan kawalan (lengan kawalan atas dan...

4 Tanda ‘Purge Valve’ Mengalami Kerosakan

‘Purge valve’ adalah komponen yang berfungsi untuk mengeluarkan lebihan wap bahan api daripada sistem kawalan pelepasan penyejatan kenderaan. Ia memastikan kenderaan anda bergerak lancar...

Kuih Bulan Halal di Lembah Klang

Sambutan Pertengahan Musim Luruh atau lebih dikenali sebagai sambutan kuih bulan adalah merupakan salah satu perayaan kaum Cina yang dinanti-nantikan oleh orang ramai bagi...

Program Audit Pemeriksaan Kenderaan, Naziran Serta Taklimat Pengurusan Kenderaan Konsesi SPANCO 2023

24 Ogos 2023 – Lawatan pemeriksaan kenderaan konsesi SPANCO anjuran Kementerian Kewangan kali ini telah dijalankan di tiga buah Pusat Servis Diiktiraf (PSD) SPANCO...

Ingin mengikuti berita dan artikel terkini?

Isi maklumat anda dan kami akan terus berhubung dengan anda di masa hadapan. Semudah itu!