Jabatan Kawalan Senggaraan dan Teknikal: Latar Belakang dan Sejarah

SATU pasukan iaitu Unit Kawalan Senggaraan ditubuhkan sebaik sahaja SPANCO memulakan operasi untuk mengambilalih pengurusan fleet Kerajaan Malaysia pada 1994 dan terus berkembang seiring peningkatan saiz fleet sekaligus menjadi antara jabatan paling penting di SPANCO serta menjadi tulang belakang kepada pengurusan fleet.

Seiring dengan pembukaan Pusat Servis Wilayah yang baharu di Batu Caves, Selangor pada 2005, unit tersebut dinaiktaraf menjadi Jabatan Kawalan Senggaraan dan Teknikal sehingga kini dan menjadi antara jabatan di bawah Bahagian Khidmat Selepas Jualan SPANCO.

Jabatan dengan 17 kakitangan pakar itu diterajui oleh seorang pakar teknikal yang memiliki pengalaman lebih 20 tahun dalam bidang automotif iaitu Hebat Azali Mat Jalid selaku Ketua Kawalan Senggaraan dan Pusat Servis Diiktiraf.

Selaras matlamat menyediakan khidmat berkesan dan berkualiti dalam servis serta pembaikan kenderaan, jabatan itu memantau perkhidmatan Pusat Servis Wilayah Batu Caves dan Bangi serta semua Pusat Servis Diiktiraf (PSD) di seluruh Malaysia supaya sentiasa mematuhi tanda aras, mempunyai liputan yang meluas dan mudah dikunjungi serta menyediakan servis yang ramah, mesra lagi cekap.

Semua kriteria itu perlu ada bagi memastikan kehendak dan kepuasan pelanggan dapat dipenuhi sejajar dengan perjanjian tahap servis yang dipersetujui oleh SPANCO dengan Kerajaan Malaysia.

Fungsi Jabatan

  • Menaungi Unit Audit Fleet dan Pusat Servis Diiktiraf serta Unit Kawalan Senggaraan dan Teknikal.
  • Unit Audit Fleet dan Pusat Servis Diiktiraf berperanan menilai serta mengaudit kualiti kerja PSD di seluruh negara, memastikan kenderaan disenggara mengikut kelulusan pembaikan serta bertanggungjawab menyediakan laporan prestasi fleet dan PSD.
  • Unit Kawalan Senggaraan dan Teknikal pula bertanggungjawab terhadap operasi harian meliputi Pusat Panggilan 24 jam, kelulusan kerja-kerja senggaraan dan pembaikan yang dimohon serta pengurusan kenderaan kemalangan.
  • Menyelesaikan masalah teknikal pelanggan dan mengaturkan bantuan jika terdapat sebarang kerosakan.
  • Menyediakan Pusat Panggilan 1-800-88-6999 yang beroperasi 24/7 yang disokong oleh rangkaian khidmat trak tunda di seluruh negara.
  • Memastikan sistem teknologi maklumat sentiasa dipertingkatkan dan menggabungkan pelbagai modul perkhidmatan pengurusan fleet yang berintegrasi sepenuhnya.
  • Memberi lebih kemudahan kepada pelanggan menghubungi SPANCO untuk mendapatkan bantuan dengan menyediakan Aplikasi Mobil SPANCO dan Portal Fleet Online.

Lain-lain Artikel

Berkaitan

spot_img

Terkini

Program Pembaikan Kenderaan Banjir Kerjasama ILPKL Dan SPANCO

Kerjasama antara Institut Latihan Perindustrian Kuala Lumpur (ILPKL) dengan SPANCO bagi melaksanakan program kerja baik pulih kenderaan SPANCO yang telah terkesan dalam bencana banjir...

Tips Menjimatkan Penggunaan Bahan Api

Menjimatkan penggunaan bahan api sangat penting bagi mengurangkan pelepasan karbon dioksida. Disenaraikan beberapa tips yang boleh anda ikuti semasa memandu kenderaan agar dapat membantu...

7 Pencuci Mulut Tradisional Terkenal Di Malaysia

Makanan tradisional sangat popular dalam kalangan masyarakat kita di Malaysia yang kaya dengan pelbagai adat dan budaya. Makanan tradisional negara kita semakin popular hingga...

Sabak Bernam Destinasi Pelancongan Pilihan Jiwa Kampung

Sabak Bernam yang terletak di sempadan Perak dan Selangor menjadikannya antara destinasi pelancongan popular. Para pelancong boleh menikmati percutian dalam suasana perkampungan dan pelancongan...

Penyerahan 28 Unit Kenderaan Baharu Proton X70 Kepada Bahagian Penguatkuasa KPDN

Satu majlis penyerahan Kereta Jabatan kepada Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Kos Sara Hidup (KPDN) yang telah berlangsung di Lobi Anjung Seri,...

Ingin mengikuti berita dan artikel terkini?

Isi maklumat anda dan kami akan terus berhubung dengan anda di masa hadapan. Semudah itu!