Punca Utama Pelapik Brek Haus Tidak Sekata

Pelapik brek kenderaan memainkan peranan penting dalam sistem brek dengan menghentikan roda kenderaan setiap kali brek digunakan. Pengabaian menjaga komponen penting ini boleh menjejaskan fungsi sistem brek dan menjadi punca berlakunya kemalangan. Kenali antara punca utama pelapik brek mengalami haus tidak sekata seperti berikut:

1. Kerosakan Angkup Brek

Salah satu punca pelapik brek haus tidak sekata adalah disebabkan kerosakan angkup brek (brek caliper) dan omboh (piston). Angkup brek mempunyai omboh yang memberikan tekanan pada pelapik brek untuk memberhentikan kenderaan. Kadangkala, pelapik getah yang menarik omboh angkup akan hilang keupayaannya untuk menarik balik.

Hal ini menyebabkan pelapik brek sentiasa bersentuhan dengan rotor brek dan menjadi punca pelapik brek haus tidak sekata dengan cepat. Anda boleh lakukan pemeriksaan di pusat servis berdekatan untuk melakukan penggantian.

2. ‘Slide Pin’ Berkarat

Slide Pin’ membolehkan angkup brek melakukan pergerakan ke depan dan ke belakang supaya pelapik brek boleh bersentuhan dengan rotor brek. Apabila ‘slide pin’ berkarat, ia akan menjejaskan pergerakan angkup brek. Hal ini  akan menyebabkan angkup brek tersekat pada satu kedudukan hingga menjadikan pelapik brek cepat haus.

3. Masalah Penjajaran Pelapik Brek

Penjajaran pelapik brek yang betul akan memastikan ia berfungsi dengan baik. Walau bagaimanapun, jika pelapik brek tidak dipasang dengan betul, ianya akan menyebabkan pelapik brek mudah haus. Anda boleh mengenal pasti masalah penjajaran pelapik brek dalam beberapa minggu selepas pemasangan pelapik brek baharu. Segera lakukan pemeriksaan lanjut di pusat servis bagi membaikinya sebelum berlaku kerosakan komponen yang lain.

4. Rotor Brek Karat

Kadangkala rotor brek baharu boleh mengalami masalah kehausan pelapik brek apabila ia terkena kotoran atau gris yang terkumpul semasa penyimpanan. Anda boleh menggunakan pembersih brek untuk menghilangkan kotoran yang terkumpul pada rotor brek agar ia befungsi dengan baik.

5. Variasi Ketebalan Cakera

Variasi Ketebalan Cakera yang juga dikenali sebagai ‘Disc Thickness Variation’ (DTV) adalah istilah yang digunakan untuk merujuk keadaan brek apabila pemutar brek kenderaan mempunyai tahap ketebalan yang berbeza. Pelapik brek yang bersentuhan secara kerap dengan ‘flat spot’ pada rotor akan menyebabkan pelapik brek haus dan lebih tidak sekata daripada pelapik brek lain dalam kenderaan anda. Keadaan ini juga boleh berpunca daripada angkup brek yang melekat, karat, hakisan dan kerap brek mengejut. Anda boleh dapatkan bantuan pakar untuk membaiki keadaan ini.

Lain-lain Artikel

Berkaitan

spot_img

Terkini

5 Tanda Menukar Tayar Kereta

Menukar tayar kereta adalah satu aspek penting dalam penjagaan kenderaan agar anda dapat memandu dengan selesa. Di samping memastikan keselamatan, tayar yang berada dalam...

Cara Memilih Minyak Enjin Sesuai untuk Kenderaan Anda

Minyak enjin memainkan peranan yang penting dalam prestasi kenderaan. Pemilihan minyak enjin yang sesuai adalah langkah penting untuk memastikan enjin berfungsi dengan baik dan...

Langkah Menjaga Keselamatan Ketika Bercuti untuk Perjalanan Tanpa Risiko

Ramai mesti merancang percutian sempena hujung tahun dan cuti sekolah bagi meluangkan masa bersama keluarga atau rakan-rakan. Dengan peningkatan kes COVID-19, adalah penting untuk...

5 Destinasi Percutian di Lembah Klang yang Mempesonakan

Cuti sekolah adalah waktu yang tepat untuk merancang percutian bersama keluarga, dan Lembah Klang menawarkan pelbagai destinasi menarik untuk dinikmati. Dari pusat bandar yang...

Majlis Penyerahan 69 Buah Model Kereta Perodua Aruz SUV 1.5x kepada IPD Kuching

8 Disember 2023 - Majlis penyerahan kereta konsesi kerajaan kepada Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) telah diadakan di dewan terbuka Ibu Pejabat Kontigen (IPK)...

Ingin mengikuti berita dan artikel terkini?

Isi maklumat anda dan kami akan terus berhubung dengan anda di masa hadapan. Semudah itu!