Pelapik brek kenderaan memainkan peranan penting dalam sistem brek dengan menghentikan roda kenderaan setiap kali brek digunakan. Pengabaian menjaga komponen penting ini boleh menjejaskan fungsi sistem brek dan menjadi punca berlakunya kemalangan. Kenali antara punca utama pelapik brek mengalami haus tidak sekata seperti berikut:
1. Kerosakan Angkup Brek
Salah satu punca pelapik brek haus tidak sekata adalah disebabkan kerosakan angkup brek (brek caliper) dan omboh (piston). Angkup brek mempunyai omboh yang memberikan tekanan pada pelapik brek untuk memberhentikan kenderaan. Kadangkala, pelapik getah yang menarik omboh angkup akan hilang keupayaannya untuk menarik balik.
Hal ini menyebabkan pelapik brek sentiasa bersentuhan dengan rotor brek dan menjadi punca pelapik brek haus tidak sekata dengan cepat. Anda boleh lakukan pemeriksaan di pusat servis berdekatan untuk melakukan penggantian.
2. ‘Slide Pin’ Berkarat
‘Slide Pin’ membolehkan angkup brek melakukan pergerakan ke depan dan ke belakang supaya pelapik brek boleh bersentuhan dengan rotor brek. Apabila ‘slide pin’ berkarat, ia akan menjejaskan pergerakan angkup brek. Hal ini akan menyebabkan angkup brek tersekat pada satu kedudukan hingga menjadikan pelapik brek cepat haus.
3. Masalah Penjajaran Pelapik Brek
Penjajaran pelapik brek yang betul akan memastikan ia berfungsi dengan baik. Walau bagaimanapun, jika pelapik brek tidak dipasang dengan betul, ianya akan menyebabkan pelapik brek mudah haus. Anda boleh mengenal pasti masalah penjajaran pelapik brek dalam beberapa minggu selepas pemasangan pelapik brek baharu. Segera lakukan pemeriksaan lanjut di pusat servis bagi membaikinya sebelum berlaku kerosakan komponen yang lain.
4. Rotor Brek Karat
Kadangkala rotor brek baharu boleh mengalami masalah kehausan pelapik brek apabila ia terkena kotoran atau gris yang terkumpul semasa penyimpanan. Anda boleh menggunakan pembersih brek untuk menghilangkan kotoran yang terkumpul pada rotor brek agar ia befungsi dengan baik.
5. Variasi Ketebalan Cakera
Variasi Ketebalan Cakera yang juga dikenali sebagai ‘Disc Thickness Variation’ (DTV) adalah istilah yang digunakan untuk merujuk keadaan brek apabila pemutar brek kenderaan mempunyai tahap ketebalan yang berbeza. Pelapik brek yang bersentuhan secara kerap dengan ‘flat spot’ pada rotor akan menyebabkan pelapik brek haus dan lebih tidak sekata daripada pelapik brek lain dalam kenderaan anda. Keadaan ini juga boleh berpunca daripada angkup brek yang melekat, karat, hakisan dan kerap brek mengejut. Anda boleh dapatkan bantuan pakar untuk membaiki keadaan ini.