Punca Palam Pencucuh Berminyak

Palam pencucuh adalah antara komponen penting dalam sistem nyalaan enjin sesebuah kenderaan. Ianya berfungsi untuk mencetuskan percikan api bagi membantu proses pembakaran di dalam enjin kenderaan. Pengabaian penjagaan komponen ini boleh menyebabkan ia berminyak dan menjejaskan fungsinya. Antara punca palam pencucuh berminyak adalah seperti berikut:

1. Kebocorang Gelang-O

Kebocoran gelang-O (O-ring) atau pengedap tiub palam pencucuh adalah punca utama palam pencucuh berminyak. Pengedap tiub ini berfungsi untuk memastikan palam pencucuh kenderaan sentiasa kering dengan menghalang minyak enjin dan bahan penyejuk daripada memasuki palam pencucuh. Sekiranya gelang-O bocor, ianya gagal berfungsi secara optima dan akan menjadi punca palam pencucuh berminyak.

2. Gasket Penutup Injap Bocor

Gasket penutup injap yang bocor akan menyebabkan aliran minyak di bawah gasket penutup enjin yang boleh mengakibatkan minyak meresap ke dalam palam pencucuh.

Selain itu, gasket penutup yang bocor juga boleh menyebabkan benang palam pencucuh dan gegelung pencucuh atau wayar palam pencucuh mengalami kekotoran minyak.

3. Omboh Retak

Omboh (piston) yang retak boleh menyebabkan kebocoran minyak pada palam pencucuh. Apabila keadaan ini berlaku, ia membenarkan aliran minyak bocor dari kotak engkol ke dalam silinder iaitu tempat omboh yang rosak berada. Hal ini boleh menyebabkan pembakaran minyak yang berlebihan dan menghasilkan bunyi.

4. Kerosakan Gasket Kepala

Gasket kepala berfungsi untuk menghalang minyak dan penyejuk daripada bercampur semasa ia mengalir ke kepala silinder. Kebocoran minyak boleh menyebabkan kerosakan gasket kepala. Ini akan menyebabkan minyak masuk ke dalam kebuk pembakaran dan menitis pada palam pencucuh.

Sekiranya anda mendapati palam pencucuh berminyak, berkemungkinan ia adalah tanda gasket kepala rosak dan memerlukan penggantian.

Lain-lain Artikel

Berkaitan

spot_img

Terkini

Lawatan Pemeriksaan Kenderaan & PSD SPANCO Anjuran Kementerian Kewangan 2023

Pada 29 dan 30 MEI 2023 lepas, SPANCO telah menyertai lawatan pemeriksaan kenderaan konsesi anjuran Kementerian Kewangan di dua buah Pusat Servis Diiktiraf (PSD)...

5 Jenis Bendalir Penting Dalam Kenderaan

Bendalir digunakan dalam kenderaan memainkan peranan utama dengan memastikan komponen dalaman kenderaan berfungsi dengan baik. Tanpa bendalir seperti minyak enjin dan brek, pemanduan kenderaan...

Cara Kenali ‘Starter’ Kereta Mengalami Kerosakan

Penghidup elektrik atau lebih dikenali sebagai ‘starter’ adalah antara komponen utama dalam kenderaan yang berfungsi untuk memberikan putaran pada enjin dan menggerakkan piston. ‘Starter’...

Lesen Memandu Kini Boleh Diperbaharui Untuk Tempoh 10 Tahun

Kementerian Pengangkutan (MOT) telah memperkenalkan inisiatif pembaharuan Lesen Memandu Malaysia (LMM) untuk tempoh 10 tahun dengan kadar bayaran istimewa. Rakyat Malaysia boleh memperbaharui lesen...

Ketahui Cara Betul Menambah Bendalir Brek

Bendalir brek perlu disenggara secara berlaku agar dapat berfungsi dengan baik. Bendalir brek yang digunakan terlalu lama tanpa ditukar boleh menjejaskan prestasi membrek optimum...

Ingin mengikuti berita dan artikel terkini?

Isi maklumat anda dan kami akan terus berhubung dengan anda di masa hadapan. Semudah itu!