Brek merupakan komponen penting kenderaan yang kadangkala kurang diberi perhatian oleh pemandu. Brek berfungsi untuk mengawal, memperlahankan dan memberhentikan kenderaan ketika memandu.
Sistem brek terdiri daripada brek cakera (roda hadapan), brek gelendong atau dikenali sebagai brek dram (roda belakang), hos, silinder utama, brek tangan, penggalak brek berkuasa dan pada sesetengah kenderaan, terdapat sistem brek anti-kunci (Anti-Lock Bracking System – ABS). Pengabaian terhadap penjagaan komponen ini boleh mengundang padah. Misalnya, hos yang merekah atau kabel brek yang berkarat boleh mengakibatkan brek gagal berfungsi. Pengguna kenderaan perlu mengetahui sistem brek pada kereta agar dapat sentiasa berwaspada sekiranya berlaku sebarang kerosakan.
Jenis Brek
• Brek Dram
Mempunyai berbilang komponen berbanding brek cakera dan lebih sukar diservis. Komponen yang biasanya perlu ditukar ketika penyenggaraan ialah ladam brek. Kebanyakan kereta menggunakan brek dram untuk roda belakang dan brek cakera untuk roda hadapan.
• Brek Cakera
Komponen yang biasa ditukar ketika menyenggara brek cakera ialah pad brek. Brek cakera memberi kuasa berhenti lebih tinggi berbanding brek dram. Justeru, ia digunakan pada roda hadapan bagi kereta pacuan hadapan.
• Sistem Brek Anti-Kunci (ABS)
Sistem pengawalan brek yang memantau kelajuan pusingan setiap roda seterusnya mengurangkan tekanan hidraulik brek terhadap mana-mana roda yang didapati terkunci.
• Brek Tangan
Brek tangan menggunakan mekanisme serupa dengan brek dram. Pastikan brek tangan ditarik ketika meletakkan kereta terutamanya bagi kereta jenis automatik. Apabila memandu, pastikan brek tangan dilepaskan sepenuhnya dan jika tidak, boleh mengakibatkan ladam brek haus dengan cepat.
Penjagaan Brek Secara Ringkas
Pemeriksaan brek yang sering dilaksanakan oleh SPANCO meliputi:
•Paras bendalir brek
•Kabel brek (jika ada) untuk mengesan karat dan bocor
•Hos brek untuk sebarang rekahan
•Pelapik brek untuk kelusuhan atau kesan kebocoran
•Bearing roda
•Brek tangan
Selain itu, pemandu harus peka terhadap tanda-tanda kerosakan pada brek seperti berikut:
•Bau hangit pada tayar
•Bunyi nyaring
•Pedal brek yang kurang anjal
•Kereta terpesong apabila membrek
Sekiranya terdapat tanda-tanda seperti di atas, segera hantar kereta untuk pemeriksaan di pusat servis yang berhampiran.