5 Tanda Brek Cakera Rosak

Sistem brek kenderaan memainkan peranan penting sebagai komponen keselamatan yang paling efektif. Terdapat beberapa komponen brek yang perlu disenggara seperti kaliper brek, pad brek, piston brek, pin, brek cakera dan sebagainya. Ramai yang mengabaikan penggantian brek cakera di mana ia boleh menjejaskan prestasi keseluruhan sistem brek. Dengan ini disenaraikan beberapa tanda brek cakera mengalami kerosakan seperti berikut:

1. Stereng Gegar

Gegaran pada stereng apabila menekan brek semasa memandu merupakan tanda brek cakera tidak rata dan telah bengkok. Anda juga boleh merasakan gegaran pada papan pemuka kereta apabila kerosakan tersebut menjadi sangat teruk. Hal ini juga akan menjejaskan kecekapan untuk membrek. Oleh itu, lakukan pemeriksaan segera di pusat servis terdekat bagi mengelakkan berlakunya kerosakan serius pada komponen kenderaan yang lain.

2. Retakan Pada Brek Cakera

Salah satu tanda yang mudah dikenalpasti adalah retakan pada permukaan brek cakera. Apabila anda memijak pedal brek, geseran yang berlaku untuk memberhentikan kereta akan menghasilkan haba. Hal ini menyebabkan brek cakera untuk mudah retak. Pastikan anda melakukan penyenggaraan segera dengan menukar brek cakera baharu di pusat servis bertauliah.

3. Gegeran Pada Pedal Brek

Gegaran pada pedal brek apabila brek ditekan semasa dalam pemanduan adalah antara tanda brek cakera mengalami kerosakan. Ia mungkin berlaku akibat brek cakera tidak rata atau bengkok. Anda boleh lakukan pemeriksaan di pusat servis dan menukar brek cakera baharu untuk penggunaan jangka masa panjang.

4. Kehausan Tepi

Cara terbaik untuk melihat sama ada brek cakera memerlukan penggantian adalah dengan memeriksa bahagian tepi brek cakera. Penggunaan pelapik brek yang keras boleh menyebabkan berlakunya kehausan tepi pada brek cakera. Lihat pada tahap kehausan brek cakera. Jika ia tidak begitu teruk, lakukan penggilapan permukaan tepi brek cakera manakala jika kehausan terlalu dalam anda disyorkan untuk menukar brek cakera baharu di pusat servis.

5. Brek Cakera Berkarat

Karat di permukaan cakera brek adalah perkara biasa kerana besi dioksidakan oleh udara lembap. Namun, pembentukan karat yang ketara dengan pemisahan serpihan adalah berbahaya.

Ini bermaksud karat meluas jauh dan telah menjejaskan integriti struktur bahan cakera brek itu sendiri. Ia akan pecah, bukan berhenti, apabila tekanan yang cukup dikenakan.

Lain-lain Artikel

Berkaitan

spot_img

Terkini

Program Pembaikan Kenderaan Banjir Kerjasama ILPKL Dan SPANCO

Kerjasama antara Institut Latihan Perindustrian Kuala Lumpur (ILPKL) dengan SPANCO bagi melaksanakan program kerja baik pulih kenderaan SPANCO yang telah terkesan dalam bencana banjir...

Tips Menjimatkan Penggunaan Bahan Api

Menjimatkan penggunaan bahan api sangat penting bagi mengurangkan pelepasan karbon dioksida. Disenaraikan beberapa tips yang boleh anda ikuti semasa memandu kenderaan agar dapat membantu...

7 Pencuci Mulut Tradisional Terkenal Di Malaysia

Makanan tradisional sangat popular dalam kalangan masyarakat kita di Malaysia yang kaya dengan pelbagai adat dan budaya. Makanan tradisional negara kita semakin popular hingga...

Sabak Bernam Destinasi Pelancongan Pilihan Jiwa Kampung

Sabak Bernam yang terletak di sempadan Perak dan Selangor menjadikannya antara destinasi pelancongan popular. Para pelancong boleh menikmati percutian dalam suasana perkampungan dan pelancongan...

Penyerahan 28 Unit Kenderaan Baharu Proton X70 Kepada Bahagian Penguatkuasa KPDN

Satu majlis penyerahan Kereta Jabatan kepada Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Kos Sara Hidup (KPDN) yang telah berlangsung di Lobi Anjung Seri,...

Ingin mengikuti berita dan artikel terkini?

Isi maklumat anda dan kami akan terus berhubung dengan anda di masa hadapan. Semudah itu!