Pam stereng kuasa berfungsi untuk memberi tekanan kepada cecair hidraulik yang membantu pemandu memusingkan stereng. Pengabaian penjagaan pam stereng kuasa boleh menyukarkan pemanduan kereta. Disenaraikan beberapa tanda pam stereng kuasa bermasalah seperti berikut:
1. Sukar Membelok
Pam stereng yang tidak berfungsi dengan optimum akan menyebabkan anda mengalami kesukaran untuk membelok atau memusing stereng ke arah tertentu. Segera lakukan pemeriksaan di pusat servis bertauliah untuk mendapatkan bantuan pembaikan lanjut.
2. Kebocoran Bendalir Stereng Kuasa
Jika anda perasan terdapat cecair berwarna coklat kemerahan di bawah kereta adalah tanda berlakunya kebocoran bendalir stereng kuasa. Bendalir stereng yang bocor akan menjejaskan fungsi stereng. Kebocoran ini boleh berlaku pada saluran hos ataupun pada ‘reservoir tank’. Jika anda mengabaikan keadaan ini ia hanya akan menyukarkan anda ketika memutar stereng dan mengawal kereta.
3. Bendalir Stereng Kuasa Berwarna Kelabu
Bendalir stereng kuasa memainkan peranan yang sangat penting untuk memastikan kelancaran pergerakan stereng. Perubahan warna bendalir ke warna kelabu boleh menjadi petanda bahawa pam stereng kuasa bermasalah. Hal ini kerana pam stereng kuasa yang rosak boleh membenarkan udara berlebihan masuk dan mengoksidakan bendalir hingga menjadikannya berwarna kelabu. Bagi mengelakkan berlakunya perubahan warna, pastikan anda menggunakan bendalir stereng kuasa yang berkualiti agar ia berfungsi dengan baik.
4. Bunyi Bising
Bunyi bising apabila memusing stereng adalah satu tanda stereng kuasa bermasalah. Hal ini berlaku kerana ‘vane pump’ pada stereng kuasa tidak lagi berfungsi dengan baik. Lakukan pemeriksaan segera di pusat servis berdekatan sekiranya anda mendengar sebarang bunyi pelik ketika memandu agar dapat mengelakkan kerosakan yang lebih teruk.
Punca Pam Stereng Kuasa Gagal
• Cecair stereng yang tercemar.
• Paras bendalir stereng kuasa rendah.
• Tali pinggang pemacu yang usang atau patah (tali pinggang stereng kuasa).
• Aci engkol atau takal stereng kuasa yang haus.
• Hos retak atau pengapit hos yang mengurangkan tekanan hidraulik pada gear stereng.
• Pengabaian penyenggaraan.