(Majlis Anugerah Pencapaian Cemerlang ini telah diadakan sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan)
Anugerah Pencapaian Cemerlang Pusat Servis Diiktiraf (PSD) adalah anugerah tahunan yang dianjurkan oleh SPANCO sejak tahun 2016 bagi menghargai sumbangan serta peranan PSD yang telah memberi khidmat cemerlang kepada pelanggan SPANCO. Selain memastikan kenderaan konsesi disenggara dengan baik, komitmen yang tinggi terhadap mutu kepuasan pelanggan juga menjadi kriteria utama. Oleh itu, SPANCO menggunakan platform ini untuk menggalakkan PSD supaya mereka terus meningkatkan kualiti perkhidmatan pelanggan serta prestasi pusat servis.
Terdapat lebih 200 PSD di seluruh negara yang menyokong perkhidmatan pengurusan fleet SPANCO dengan melakukan kerja-kerja penyenggaraan dan pembaikan terhadap kenderaan konsesi seperti servis berkala, pembaikan, khidmat tunda, baik pulih kemalangan, rombak rawat serta mengetuk dan mengecat badan kereta. Setiap pelantikan PSD perlu melalui beberapa proses saringan bagi memastikan ia menepati kualiti pengurusan fleet kenderaan dan menjamin servis yang bermutu. Pasukan SPANCO juga sentiasa melakukan lawatan audit ke atas PSD bagi menjamin pematuhan piawaian perkhidmatan.
Proses penilaian bagi pemenang anugerah ini adalah berdasarkan beberapa kriteria. Keseluruhan PSD dinilai berdasarkan kriteria pematuhan Audit 4M di mana markah majoriti dikuasai oleh tahap kepuasan pelanggan. Berikut merupakan kriteria-kriteria yang digunakan secara terperinci bagi pemilihan pusat servis terbaik:
- Audit Pusat Servis (Audit 4M) – merangkumi 20% daripada keseluruhan markah
- Rating VOC (Voice Of Customers) – merangkumi 80% daripada keseluruhan markah
- Aduan dari pelanggan – (-5%)
- Pujian dari pelanggan – (+5%)
Audit 4M merupakan penilaian prestasi berpandukan empat kriteria iaitu Kaedah (Method), Tenaga Kerja (Manpower), Peralatan (Machine) dan Bahan (Material). Ia dilakukan bagi memastikan semua pusat servis di bawah SPANCO menggunakan satu kayu pengukur dalam menghasilkan standard yang sama dan kualiti servis terjamin kepada pelanggan.
Terdapat lima pemenang yang dipilih daripada setiap wilayah iaitu Zon Utara, Zon Selatan, Zon Timur, Zon Sabah dan Zon Sarawak selepas melakukan lawatan ke PSD bagi proses penilaian dari segi fasiliti dan kemudahan asas, peralatan, keterampilan, layanan pekerja terhadap pelanggan, pematuhan prosedur, etika kerja dan kondisi ruang kerja. Berdasarkan penilaian tersebut, pemenang yang merangkul anugerah pada tahun ini ialah PSD Yang Auto Best bagi Zon Selatan. Ia diikuti dengan PSD Sam Soon Automobile bagi Zon Utara, PSD Hoi Keen bagi Zon Timur, PSD Kota Bumi bagi Zon Sabah dan PSD PESB Sibu bagi Zon Sarawak.
Semua pemenang diraikan pada majlis Anugerah Pencapaian Cemerlang PSD yang berlangsung pada 14 Mac 2020 di Pusat Servis Wilayah SPANCO Bangi. Sijil dan plak sebagai tanda penghargaan disampaikan kepada pemenang anugerah yang terpilih daripada setiap wilayah.